onsdag 6. mars 2013

Middag på 20 minutter - lettsaltet uer med eggesmør og søtpotet

Jeg ble inspirert av Pias innlegg om kjapp middag. Hverdagen her i huset, krever kjappe middager, som hos de fleste andre. 

Derfor har de fleste hverdager hos oss, middager som tar veldig kort tid å lage. Min erfaring er at det går faktisk helt fint å lage mat så og si fra bunnen av, så godt som like kjapt som ferdigmat.
Tiden jeg bruker til å lage middag, bruker poden til å komme i gang med leksene. Er han ikke ferdig når maten er klar, rydder vi bare til side og fortsetter etterpå.

Jeg tenkte jeg kunne komme med litt tips og triks underveis - uansett om du og jeg klarer oss fint, er det alltid godt med litt inspirasjon.

Ok, idag sto det lettsaltet uer på menyen. Det får man av og til tak i butikken, men siden denne nydelige røde fisken er utrydningstruet så er tilgangen varierende. Denne fremgansgmåten kan du fint bruke til annen fisk, som for eksempel torsk også.

På vei hjem, handlet jeg en søtpotet og litt smør som vi hadde gått tom for. Jeg må innrømme jeg ofte handler på vei hjem - eller på vei til jobb, faktisk. Ukehandling er jeg ikke noe god til. 
Det var en digresjon. 
I dag, vi kom hjem og jeg satte i gang med middagen. Jeg bruker ofte vannkoker når jeg skal koke opp vann, det går kjappere og føles mer effektivt. Her brukte jeg den både til å sprette i gang fiskevannet og det jeg kokte poteter på.

Klar, ferdig, gå.

Kutte opp søtpoteter og poteter i staver eller skiver.


Legg fisken i vannet når det koker og la det trekke. Den er ferdig når resten er klart.

Dampkoker søtpotet og potet på rist.


Ferdig, kom og sett dere.

Eggesmør: Innrømmer det, her gikk jeg på en smell. Hadde jeg bare tatt smeltet smør, for ikke snakke om bare klatter med smør, så hadde dette vært helt innafor. Men i dag ville jeg gjøre noe ekstra og laget eggesmør. Hadde jeg brukt eggekokeren, hadde det gjort seg mens jeg gjort det andre... men her gikk det altså på et par ekstra minutter. 

 






Mmmmm... kjempegodt. 20 minutter. Vel bekomme.

2 kommentarer:

  1. Ser digg ut - eggesmør har jeg ikke hørt om før...

    SvarSlett
  2. I småbarnstiden var 30 min satt av til middagslagingen. Det var den tiden jeg beregnet til potetene. Helt enig i at det ikke var noe problem å lage resten av råvarer på den tiden.

    SvarSlett