søndag 17. februar 2013

Universal eplesaus

Jeg hevder denne eplesausen går til alt:

Skjær noen sjalottløk i biter

Et par, tre sure epler


Ha oppi noen desiliter hvitvin og kok opp og la småkoke en stund.


En desiliter fløte eller så, has opp, la småkoke mens du har oppi noen smørterninger.


Her har du en god basis. Vi skulle ha denne sausen til bakt laks og torsk. Da hakket jeg dill og smakte til med salt og pepper.






I dag blir det andeconfit. Jeg skal bruke samme grunnsaus, men i dag blir det rosmarin som krydder. Andeconfiten serveres med forvellet spinat og ertebelger, så det tror vi skal passe.

Denne kan også brukes som pastasaus; bittelitt meljevning for å tykne litt, og så ha i frisk basilikum og revet parmesan eller mozzarella.. 

En oppskrift kan følges slavisk eller anses som et forslag.
Her er den opprinnelige oppskriften jeg fant som jeg slurveleste litt, og dermed ble den som den over. 

Ovnsbakt Seafraiche fjordlaks med eplesaus og et par potetbiter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar