torsdag 17. februar 2011

Syke barn i barnehagen

Hvis du leverer ditt syke barn i barnehagen, så synes jeg ikke det er greit.

Hvis ditt barn har en smittsom sykdom som spysjuke, streptokokker, halsbetennelse av et annet slag, øyekatarr el, så kan ditt barn smitte mitt barn.


Ja, barn utsettes for smitte hele tiden, og nei, man vet ikke at en unge har smittet hele barnehagen med vannkopper før det er for sent, det er jeg klar over.

Men hvis ditt barn er sykt og slapt, så må de voksne passe ekstra på, kanskje kan ikke barnet ditt være ute. Dette forringer kvaliteten på barnehagedagen til mitt barn.
Jeg synes ikke det er greit.

Jeg forstår at man er forventet på jobb. Det passer aldri med sykdom, noen ganger mindre enn andre ganger. Jeg vet at ikke alle har en nanny eller bestefar som kan stille opp på kort varsel når man bare ikke kan være borte fra jobb.
Likevel tillater jeg meg å be om at du holder ditt slappe, syke, smittsomme barn hjemme.
Ok?


8 kommentarer:

  1. Så flott at noen tørr å si ifra ! Men er det ikke enda viktigere at det også er en form for omsorgssvikt å ikke holde sitt eget brn hjemme å gi det den tiden og omsorgen det trenger for å bli frisk. I den siste tiden har jeg opplevd flere ganger at foreldre gir barna sine en stikkpille om morgenen og sender barna sine i barnehagen. At foreldre er sure når de må hente sine syke barn og verst av alt; syke barn som ikke får tid til å bli ordentlig friske ender på sykehus med div. "ettersykdommer" som alvorlig lungebetennelse, lymfekjertelbetennelser osv.

    SvarSlett
  2. Helt klart! Og det var jo ett tilfelle spesielt som utløste dette hjertesukket... men hvis folk putter en paracet i rompa på ungen for ikke å gå glipp av familiens skitur en søndag, så får det blir deres valg. Selv om ja, man skal være flinkere til å si fra - men akkurat i disse dager går det mye grums og vi kan ikke unngå alt. Men man trenger ikke gjørs på heller...!

    SvarSlett
  3. Er så enig så enig med deg Siri! Regner med at dette kom fra det du fortalte igår. Det er mange smittsomme sykdommer om dagen og ikke alle vil ha alt.
    Ha en fin dag og vi snakkes plutselig :o)
    Klem

    SvarSlett
  4. Akkurat nå har jeg ingen barn i barnehage, og jeg har barn som har vært lite syke. Men jeg ser på det som en selvfølge at syke barn holdes hjemme.

    SvarSlett
  5. Det virker som noen synes det er vanskelig å gi beskjed til foreldre om dette.
    Mine gutter på skolen har flere ganger fortalt om kamerater som kastet opp kvelden eller samme natt og likevel går på skolen. I noen tilfeller kaster de opp på skolen også. 48-timers regelen fra barnehagen går raskt i glemmeboken når barna begynner på skolen.

    SvarSlett
  6. Helt enig. Og det syke barnet fortjener å være hjemme og surve og bli stelt med hjemme, ikke slepe seg rundt i barnehagen hele dagen. Hjemme er hjemme!

    SvarSlett
  7. Men i den motsatte enden - har man barn som "får alt" blir ofte det kommentert - i hvertfall i skolen - at barnet er for mye hjemme... Til lags åt alle kan ingen vera!

    SvarSlett
  8. Jeg mener likevel, Annefix, at syke barn ikke skal være på skolen eller i barnehagen. Kanskje for å unngå at alle andre også "får alt".

    Og jeg har selv sett barn bli levert med beskjed i en bisetning at "skal ikke være ute i dag" - det betyr at med dagens lovpålagte bemanning, så blir hele avdelingen rammet. Beklager, alle snakker for sin syke mor - men jeg synes ikke det er greit at mitt barn må være inne hele dagen når ditt barn er for sykt til å være ute. For å formulere det sånn siden det nesten er en generasjon mellom våre barn... :-)

    SvarSlett