torsdag 18. juni 2015

Sebastian Faulks Fuglesang

Jeg er akkurat ferdig med Fuglesang. En nydelig roman av Sebastian Faulks. En bok av den sorten hvor man leser saktere og saktere mot slutten, for man vil ikke at den skal ta slutt. Nå er det skrevet to løse oppfølgere; Charlotte Gray og Piken på vertshuset - som jeg har bråbestilt fra favorittleverandøren min Haugen bok... men likevel.
Denne bok satt seg fort fast i meg. 

Den handler om første verdenskrig, en krig mange ikke kjenner så godt til. Her får vi vite mer enn vi ønsker om skyttergravene, grusomhetene, møkka, og alt det vi helst ikke vil forholde oss til. Det setter også ørlite fokus på at dette er ikke noe de hjemme heller ville eller kunne vite noe om. Kjærligheten til mennesker, kjærligheten til en selv - boken er en tankevekker på mange måter.

Jeg minnes for noen år tilbake, at det ble sendt en tv-serie basert på boken. Tror jeg syntes den var litt kjedelig, men nå kunne jeg tenke meg å se den igjen. (finner den ikke på Netflix eller på cdon,no)

I alle fall, dette er boken jeg anbefaler at du tar med deg på en strand, under et tre eller opp i sofaen i sommer.

God lesning!

Forlagets omtale:
En gripende roman om helvetet i skyttergravene under 1. verdenskrig. En varm og overraskende kjærlighetshistorie og slektskrønike. Sebastian Faulks er en svært etablert forfatter i Storbritannia. Bøkene hans er oversatt til mange språk, men dette er aller første gang han utgis på norsk! Den populære forfatteren sammenlignes med store navn som Remarque og Hemingway. Fuglesang er blitt en klassiker som det ofte refereres til både i litteraturomtaler og i andre romaner.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar