torsdag 25. september 2014

Fårikålens dag


I dag er det fårikålens dag. Jeg er en sucker for slike dager, tenker at det er en fin påminnelse om å ivareta tradisjoner. Og selv om det er et reklamestunt, eller utnyttes til det, så er jeg med.

Vi snakker hodekål og sauekjøtt (lam, får...) og svart, hel pepper. Av bildet mitt ser dere at jeg har jukset med en pepperbeholder (heter det det?), men har strødd noen overraskelser i gryta også. Det er også tradisjon - at noen tygger pepper. 

Faar i kaal er en god, gammel - og forholdsvis rimelig - tradisjonsrett i Norge. Kåret til Norges nasjonalrett. Og så så enkel å lage da!

Wikipedia har mer. Les og løp til butikken og kjøp faar og kaal.

God middag!

Og i kveld får jeg venninnebesøk, da blir det eplekake og vaniljesaus. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar