torsdag 23. januar 2014

Palmeolje - og kvikklunsj

Jeg er kjempefan av kvikk lunsj. Ingen tur uten, sommer som vinter. Jeg er førstemann til å kjøpe slike sekspakker. Men altså, verstingen blant palmeoljeprodukter. Skuff. Jeg gledes av kjekspakker og brødmelpakker i butikken som er tydelig merket at ikke inneholder palmeolje. Synes verden er umåtelig treg som ikke kan merke at det inneholder dette stoffet vi ikke vil ha av så mange årsaker. Og jeg er direkte lei meg meg når jeg leser at Freias kvikklunsj ikke en gang har ambisjoner om å kutte ut dritten.

Vi har alle et ansvar. Ansvar for å være bevisste forbrukere. Og neida, ingen kan alen skygge unna alt farlig, hver og en av oss går på smell etter smell i hverdagen, neon av oss orker ikke forholde oss til alt.Det skal vi heller ikke.

Men litt bevissthet, og ikke minst litt kunnskap kan hjelpe. Hvis alle gjør litt... ikke sant?

Her kan du lese litt og Regnskogfondets oversikt og ikke minst Grønn hverdag, kan hjelpe deg litt på vei.

Over til konsekvenser av å gå litt forbrukerbeviist... så hva gjør jeg nå? Kan jeg gå på tur uten kvikklunsj? Må jo det, men hva er alternativet? Må teste ut litt, kjenner jeg. Sjokolade er ikke alltid sjokolade. I hvertfall ikke på tur.

Hva er din ultimate tursjokolade?


Lett febril på årets første skitur.
Og lett betuttet pga siste tur med kvikklunsjen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar