tirsdag 15. januar 2013

Barnetøy av dårlig kvalitet

Jeg er så drita lei barnetøy i dårlig kvalitet. Jeg snakker ikke om t-skjorter fra H&M, det funker som en drøm. Men dyrere klær, som yttertøy, det faktisk koster en del.
Vi betaler endel for noe barneklær, som klær fra Virrevapp jeg vet holder mål og leverer kule gutteklær. Men der er det lite yttertøy og vi har nå en gang vokst litt fra heldress.

Da jeg hadde barnehageunge, hadde vi flere år dress fra Smart Club, eller Coop, da. Holdt til flere unger den, vi sendte den videre nedover i arverekkefølgen. Helly Hansen-kidsa gikk med revner i rompa på en dress til det triple av prisen.

I alle fall... høsten 2011 kjøpte vi en jakke i bursdagsgave til seksåringen.
Det ble en Swix juniorjakke til endel hundrelapper. Boblejakker, enten det er dun eller ikke, mener jeg skal holde i to sesonger. Litt oppbrett på ermene første sesong, og ikke fullt så langt ned over rompa andre sesong. Og noen ganger funker det ikke helt sånn, men da får småfettere arve før planen.
At en normal seksåring må bruke strl 8-10 år er da også ganske på trynet. Om man ikke heter Swix og tar voksenpris på størrelsene over...

Den Swix-dunjakken min sønn fikk, kan ikke arves. Eller brukes to sesonger. Den er brukt opp etter kort tid inn i andre sesong. Den er lappet med boblejakkelimelapper. Den er tapet på hull, store og små, den er tapet langs sømmer og i skjøter. Nå kan den ikke brukes lenger, annet enn som "herje-jakke", reservejakke eller noe annet. Den kommer ikke på skolen eller "blant folk" igjen. Seriøst.

Jeg er ingen merkefrik. Jeg betaler for kvalitet, ikke merket. Her bommet jeg stygt.

Nå har vi faktisk kjøpt en ny jakke... like liten i størrelsen, men håper den ikke blir brukt opp med en gang.

Fin, men søplekvalitet.



The North Face dunjakke, B Lil' Crympt jacket

Forhåpentligvis god kvalitet, men slett ikke så varm.
Godt vi har gode ull- og fleecegensere nå i tosifrete minusgrader.


3 kommentarer:

  1. Dunjakker har altfor tynt stoff til å tåle aktiv lek. Bør nok heller satse på en annen type jakke, og ull/fleece under i kulda. Dunjakker er fine de gangene man skal ut, men ikke leke. Slipper å kle på så mye under.

    SvarSlett
  2. Ser den. Nå.
    Men en seks-syvåring trenger virkelig ikke en dritdyr byjakke, men en som kan og skal lekes med.
    Vi har tidligere svært god erfaring med en boblejakke fra HM og en fra Cubus, begge var supre i barnehagen og har vart to barn til.

    Jeg tror dette er forbrukersamfunnet - ting blir ikke lenger laget for å vare.

    SvarSlett
  3. Enig i at mange ting ikke er laget for å vare. Synd når det også gjelder dyre ting. Det har hendt flere ganger at jeg klager på ødelagte glidelåser, dårlig søm eller skosåler som løsner. Når det gjelder selve stoffet i ytterklær er det noen ganger tenkt mer på andre egenskaper enn slitestyrke. At det skal være lett og behagelig. Så spørs det jo hvor pustende jakka fra Cubus er da, om den er aldri så slitesterk. Ikke lett, man må prøve seg fram, lese tester og anbefale oss imellom.

    SvarSlett