onsdag 25. februar 2015

Siri fortsetter å være kranglete og humørløs

Etter at jeg ble litt opgitt over alt dette sportsgreiene og av mange oppfattet som humørløs og på grensen til forræder.. tenkte jeg at det blåser over. Dvs oppfatningen av meg som gretten over ting jeg egentlig ikke kan gjøre noe med.
Men der tok jeg feil.


Apotek 1 hadde nemlig en konkurranse hvor de ville dele ut "ryddepakker" til noen som kommenterte i tråden. En helt vanlig Facebook-konkurranse. (litt mye FB-tid om dagen, merker jeg) Der har de lagt ut bilde av fine pakker med såpe, refleksvest, tannkrem og annet toalettveske-snacks.
I kommentarfeltet skal du skrive om du vil ha blå eller rosa pakke. I nevnte kommentarfelt haglet det inn med meldinger fra folk som ønsket seg ting til prinsen og prinsessen, den rosa til snuppeline osv. Jeg blir litt uvel. Jeg har snakket om dette før, da seksåringen skulle ha skistaver og det bare var råsa igjen, kokebok for jenter osv.
Jeg vet at jenter er jenter og gutter er gutter... men MÅ alt kjønnsdeles?

Apotek 1 svarte så vennlig på denne tråden etter at jeg skrev (jentepakker og guttepakker i 2015? Virkelig?) at de overhodet ikke hadde markedsført dette som guttepakker og jentepakker. Og det stemmer. Det var alle svarene, dvs folks persepsjon av blått og rosa, som lurte meg. Det er kanskje enda mer skremmende. Jeg fikk så mye pepper. Endel likes, og en mengder med (unnskyld meg) hodeløse kommentarer som alle uttrykte at de ikke var spesielt impnert over meg. Det er såklart greit, jeg har ikke lest alt en gang.

Da min mann og jeg selv, tenkte at vi nå hadde kommet helskinnet, om enn noe nedstemt, gjennom helgen... så utøvde jeg favorittsysselen når det er store idrettsbegivenheter. Jeg benker meg sammen med mannen og kommenterer kommentatorene. Mannen synes ikke alltid det er like morsomt, men det sies så mye teit atte hjælp.
Høydepunktet var da jeg la ut på Facebook at Holmenkollen ikke uttales med tjukk L. Kommentatorene hadde ikke en slik dialekt at det på noen som helst måte er naturlig og det høres rart ut. Det avsted kom endel artige kommentarer og endel forsvar for at dette måtte være helt greit. Jeg hevder fortsatt at det ikke er greit, samme hvor du kommer fra... de uttaler nemlig ikke Falun med tjukk L, eller Lugnet. Det må være et minimum.
Holmen med vanlig L, er nederst i Holmenkollåsen, ikke langt fra Røa.
Holmen med tjukk L, er i Asker.


Holmenkollbakken i 50-årene.
Foto: Ragnar Olsen
Stjålet fra Holmenkollens hjemmeside
Ble ikke uttalt med tjukk L den gangen, heller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar