mandag 17. september 2012

Hildegard

Jeg hadde hørt om Hildegard von Bingen. Joda. En nonne, Benedictinernonne, faktisk. Hun levde for fryktelig lenge siden. Jeg vet at hun komponerte englemusikk, jeg har til og med cd med hennes musikk på. Utover dette, visste jeg egentlig svært lite.

Og så (tror jeg) det var en anmeldelse av en bok i Aftenposten; Hildegard
En roman om Hildegard og hennes liv. Skrevet av Anne Lise Marstrand-Jørgensen som av en eller annen grunn fikk meg til å kjøpe boken. Den har ligget lenge. Men endelig tok jeg den frem. Og ble fullstendig fenglset.

Boken er god, det er en godt skrevet historie. Hildegard selv, er unik, og selv om dette er en roman, kan man godt se for seg livet hun levde. Om enn ikke forstå det. Boken fikk meg også til å søke mer informasjon om henne, kanskje kjøper jeg flere bøker, for eksempel om legende urter.

Jeg legger ved omtalen fra forlaget og anbefaler boken på det sterkeste. Les den, kos deg, undre deg og søk mer.
Forlagets omtale:

Hva om Gud bestemte seg for å bruke deg? Hva ville du gjøre hvis du helt fra du var liten ble fylt av et stort lys, av syner som du ikke forsto? Det er utgangspunktet for Anne Lise Marstrand-Jørgensens banebrytenderoman om en av den europeiske historiens mektigste kvinneskikkelser: nonnen, komponisten, legen, kirkelederen,forfatteren og mystikeren Hildegard av Bingen (1098-1179). Hun var bare tre år gammel da hun fikk sine første visjoner: Et tynt lite rødhåret barn som gjorde morenbåde rørt og skremt. I Hildegard forteller Anne Lise Marstrand-Jørgensen historien om den merkelige jentamed synene, hun som sendes i isolat i kloster som åtteåring, men som langsomt sprenger seg ut av ensomheten.Hildegard er et litterært portrett av en av historiens mest fascinerende kvinneskikkelse, og en moderne eksistensiell roman om noen av tilværelsens grunnkategorier: tro og tvil, kunnskap og usikkerhet, kjærlighet og forsakelse. Romanen vant Weekendavisens store Litteraturpris i 2009, og har blitt en bestselger i Danmark. "Det mest utrolige ved Anne Lise Marstrand-Jørgensens medrivende roman Hildegard er forfatterens evne til å gjøre en så merkelig skikkelse som Hildegard forståelig for oss. En høylitterær, intuitiv og nesten mirakuløst velskreven roman." Berlingske Tidende



Tilleggsinfo sakset fra wikipedia som forteller hvorfor jeg poster dette i dag. 

Og angående eventuell migrene... etter å ha  lest boken (ja, det er en roman, jeg vet det) så tenker jeg... ja, selvsagt...!

Den katolske kirken feirer Hildegard 17. september. Helgenkulten rundt henne ble uformelt godkjent av pave Johannes XXII i 1324. En formell hellligkåringssak pågår, og ettersom det foreligger en gammel helgenkult, føres ikke denne etter de normale reglene, men etter en forenklet prosedyre. Siden hun helt siden 1400-tallet har stått i helgenlistene har dette liten praktisk betydning.

Hildegard var mye syk både som barn og voksen. Hun beskrev sine symptomer i svært illustrerende vendinger, og ut fra disse har nevrologen Oliver Sacks framsatt en hypotese om at hun led av alvorlig migrene, spesielt på bakgrunn av lysopplevelsene henne

1 kommentar:

  1. takk for tips! Denne er innkjøpt og lagt pent til side for kveldskos i høstferien.

    SvarSlett